Son dönemde Türkiye’de ve Dünya’da yaşananlar, kurumları değişime zorlayan faktörleri gözden geçirmemi sağladı. Kurumlar genellikle bir sorun/tehdit veya ihtiyaç karşısında varlıklarını sürdürebilmek için değişime ihtiyaç duyarlar. Başlıca değişim nedenlerine aşağıda yer verdim:
1. Krizler: Terörizm, doğal afetler, ekonomik olumsuzluklar
ve son yaşadığımız Covid salgını gibi yaygın sağlık sorunları kurum ve
endüstrileri etkiler. Krizlerden en çok etkilenen endüstriler yenilikçi
çözümler geliştirmek suretiyle krizin sebep olduğu olumsuz koşullarla baş
etmeyi öğrenmek zorundalar. Örneğin; perakendeciler ve restoranlar sektörü
krizin sebep olduğu iş kaybını, kurye servisleri kurmak suretiyle hafifletti.
2. Performans Sorunları: Kuruluş amaç ve karlılık hedeflerine
ulaşılamıyor veya diğer organizasyonel ihtiyaçlar karşılanamaz hale geliyorsa,
oluşan performans açığını kapatmak için bazı değişiklikler yapılması gerekebilir.
3. Yeni Teknolojiler: Üretim ve hizmetlerin daha verimli ve
ekonomik bir şekilde yürütülmesi için teknolojik yatırım zorunluluğu.
4. Pazarda Yeni Fırsatların Ortaya Çıkması: Yapılan
strateji çalışmalarında rekabetçi kalabilmek için pazarda yeni fırsatların
değerlendirilmesi yönünde bir görüş oluştuğu takdirde.
5. İç ve Dış Baskılara Tepki: İç baskılar genellikle
çalışanlardan ve insan kaynaklarının nitelik bakımından değişiminden
kaynaklanır. Dış baskılar ise; müşteriler, rekabet, değişen devlet
düzenlemeleri, hissedarlar, finansal piyasalar ve kurumun dış ortamındaki diğer
faktörler dahil olmak üzere birçok alandan gelir.
6. Birleşme ve Devralmalar: Birleşme ve devralmalar
sonucunda iki kuruluş birleştirildiğinde kritik fonksiyonlarındaki yönetici
sayısında azaltma gerektiğinden, insan kaynakları politikaları gereği alınan kararlar
çalışanları olumsuz yönde etkiler ve birçok alanda değişiklik yaratır.
7. Değişim Uğruna Değişim: Yeni atanan bir CEO’nun, yönetim
kuruluna bir şey yaptığını göstermek ve kendini ispatlamak için değişim
önerileri sunması da çok rastlanan değişim nedenlerinden biridir.
8. Moda Gereği: Kuruluşların belirli değişiklikler
yapmasının bir başka nedeni de, diğer kuruluşların (90’lardaki kalite çemberleri
ve yeniden yapılanma çalışmaları gibi) uğraşıyor olmasıdır. Piyasa ve
müşteriler bazı yenilikleri olumlu algılarlar.
9. Planlı Terk: Talebi azalan ürünlerin, pazarların veya yan
kuruluşların terk edilmesi ve kaynakların inovasyon ve yeni fırsatlara tahsis
edilmesi sonucu meydana gelen değişiklikler.
Evet, buraya kadar başlıca değişim nedenlerini gördük.
Şimdide bu çalışmalar sırasında kurumların organizasyonlarında nelerin
değişebildiğini görelim.
Organizasyonlarda Neler Değişebilir?
Örgütsel değişim birçok şekilde olabilir. Bir şirketin
yapısında, stratejisinde, politikalarında, prosedürlerinde, teknolojisinde veya
kültüründe bir değişiklik içerebilir. Değişiklik, yıllar önceden planlanabilir
ya da şirket dışında aniden ortaya çıkan bir gelişme (Yaşanan son salgın gibi) şirketi
hızla değişmeye zorlayabilir.
Yukarıda yer verdiğimiz sorun ve ihtiyaçlara çözüm bulmak
amacıyla organizasyonlarda değişebilecek başlıca alanlara aşağıda yer almaktadır:
1. Misyon, Vizyon ve Strateji: Kuruluşlar sürekli
olarak, "İşimiz nedir ve ne olmalı?" diye sormalıdır. Bu soruların
cevapları, kuruluşun misyonunda (işinin amacı), gelecek vizyonunda (kuruluşun
neye benzemesi gerektiği) ve rekabet stratejisinde değişikliklere yol açabilir.
2. Teknoloji: Kuruluşlar, verimliliği artırmak ve
maliyetleri düşürmek için teknolojilerini (örneğin, sattıkları şeyin üretim teknoloji
ve süreçlerini) değiştirebilirler.
3. İnsan-Davranış Değişiklikleri: Kuruma yeni bilgi
ve becerileri kazandırmak için yöneticilere ve çalışanlara eğitim verilebilir
veya çalışanlar değiştirilebilir veya çalışan sayısı düşürülebilir. Son dönemde
yaşanan ekonomik krizlerin bir sonucu olarak, pek çok kuruluş işçi alımını
durdurdu ve alternatif çözümler geliştirmeye çalıştı.
4. Görev-İş Tasarımı: İşyerinde işlerin yürütülme
şekli, görev tanımları, iş yapma yöntemleri değiştirilebilir.
5. Organizasyon Yapısı: Kurumlar dış çevrelerine daha
duyarlı olabilmek, karar alma süreçlerini hızlandırmak için örgüt tasarımlarını
ve yapılarını değiştirebilirler.
6. Örgüt Kültürü: İşletmeler, yönetim ve liderlik
tarzları, değer ve inançları dahil olmak üzere kültürlerini değiştirmeye
çalışabilirler. Organizasyonların değiştirebileceği şeyler arasında, kültürel
değişim en zor olanıdır.
Bunlar organizasyonların değişiklik yapabileceği temel alanlar. Bu alanlardan birinde yapılacak değişikliklerin genellikle başka bir alan üzerinde
(organizasyonların organik yapılar olduğu kuramı gereği) etkisi olacağını not
etmek önemlidir. Örnek olarak, değişen teknoloji, insan davranış alanında
değişiklikler gerektirebilir (teknolojinin nasıl kullanılacağına dair yeni
bilgi ve beceriler edinme ihtiyacı). Mesela buna ERP projelerinde çok rastlıyoruz.
No comments:
Post a Comment